Bronko

Inlägg publicerade under kategorin Angling/ Ismete

En kall och klar morgon som kunde lova fint väder mötte oss när vi klev ur bilen imorse.
Men även om det såg ut att bli en härlig dag så hade vi inte räknat med så bra fiske.
Första flaggningen kom precis när alla spön var utsatta och sen flöt det bara på.
När klockan slog 09:00 hade vi haft 18 hugg! En av dessa gånger högg det på 4 spön
inom loppet av 1 minut, då blir det hektiskt trots att vi var 3 st. Men fruktansvärt roligt.
Efter kl 9 trappade det av lite och när dagen var slut hade vi haft 25 flagg och dragit 11 gäddor.
En statistik som inte ens når upp i 50% men va gör väl det en sån här dag?
Största gäddan drogs av Daniel och låg på ca 2 kg.

Balltjärn

-15 °C
Sol
5 cm is

11 bronkos

Imorgon inleds issäsongen, vilket är ovanligt tidigt.

Vanligtvis brukar man inte ta sig ut på isarna

förrän långt in i December.

Jag kommer ha sällskap av Daniel och Gustav.
Balltjärn
-8 °C

Mulet

5 cm is
20 mört
Hoppas på många hugg!

Igår averkade jag och Erik Hindén den första ismetes turen för den här sässongen!
Totalt blev det 8 gäddor, Erik stod för den störta på 110cm och prick 7 kg.

//Anton

En gråmulen och blöt dag på Mojesjön i Gagnef.. Fisket var inte häller på topp men vi fick några häftiga undervattensbilder i alla fall!

ja efter mycket velande om jag törs gå ut på isen eller inte så bestämde jag mig för att åka ut och pimpla lite efter röding.
Åkte till vestlis fiske och köpte lite nya prylar, sen raka vägen hem för att byta om och vidare till lång sjön!

Jag pulsade ut på snötäckta isen och borrade mitt första hål nära land, men inget resultat, borrade ett till hål lite längre ut och det högg till en gång men inget mer än frusna fingrar. så jag prövade ännu ett hål och då högg det till igen, den här gången satt rödingen på kroken, ända upp till iskanten då den slog sig lös mot kanten! *Förbaskat*

Men när mina fötter och händer var stelfrusna och mina knän skakade hej vilt så högg det till igen och den här gången lyckades jag fånga min första röding! inte lika stor som den jag tappade men det är iaf en röding! :D

En bra men blåsig dag.
// Ante

Änltigen får man plocka fram lådan med angeldon, flytta över rullarna till ismetesspöna, binda nya tafsar och börja förbereda för vintern! Med en ny isborr och 20-talet nya hemmagjorda angelvippor steg förväntningarna på ett bra premiärfiske.

***

Efter att ha fått lite skön insperation av Erik Hindén förra vinter så har jag nu gjort egna angelvippor, som består av ränsband och julgranskulor, vilket gör att dom syns väldigt tydligt. På dessa har jag även limmat fast bjälror som fungerar riktigt bra om man är en smula uppmärksam..

Måndagen den 2/12, en typisk december dag.. Mulet väder, inga löv på träden och ingen snö som lyser upp mornarna.. Men ändå en sån härlig dag.. Ca 2 dm is på Vinnarn och en tempratur på -2, vindstilla.. vi hade väntat i ett halvår på den här dagen, Anglingspremiär!!

Fisket på Vinnarn brukar ofta leverera mellan 5-20 fäll varje gång vi är ut, dock aldrig några stora gäddor men de vet vi om, så dom gångerna vi åker till Nessi för att fiska så är vi ute efter många hugg, dock får man stå ut med Erik Hindéns kaxiga gnäll om att vi enbart drar betesfisk..

***

Fisket var helt klart godkännt för att vara första vändan för sässongen.. Vi hade sammanlagt 9 fäll och drog 3 gäddor var. Storleksmässigt så låg alla gäddor på runt kilot.

En film från anglings säsongen 2012-13!

Det har varit en jobbig vecka, man har sett hur isarna bara blivit sämre och sämre för var dag som gått, och igår var det ännu osäkert om vi skulle kunna komma ut idag.

***
Jag åkte runt till lite olika sjöar här i mockfjärd och kollade hur läget såg ut.

Vid balltjärn var det landlöst ca 2m, de små pölarna bortanför lillstup var även de landlösa.

De kändes hopplöst även om man säkert hade tagit sig ut vid pölarna men jag kände när jag stod där vid kanten att någonstans måste man dra en gräns för vad man är bered att offra och inte. Så när man har en utrustning som är värd över 3000 kr då kände jag att det var dags att dra gränsen nu..

***
På vägen hem ringde jag Nicklas och berättade att de inte blev nå fiske, men så kom jag på att vi var på en liten tjärn sista gången förra året så jag åkte dit och kollade. Mellan 30-40 cm is! Så nu kör vi säsongs avslutning!