Bronko

Direktlänk till inlägg 7 augusti 2013

Abborrarna är på hugget!

Jag har spenderat helgen vid Malins sommarstuga i Grangärde, och finns det en sjö i närheten så får fiskespöna alltid följa med! 
Stugan ligger vid sjön Björken som är en ganska stor sjö, men som även sitter ihop med många andra sjöar som tex Väsman och Bysjön. Men den mesta tiden på vattnet spenderade vi i en mindre sjö som heter Saxen. 


Malins pappa (Ulf) sa åt mig att prova fiska i Saxen om jag ville ha fina abborrar, jag som hade ställt in mig på att fiska gädda tvekade lite och försöke istället trolla efter gädda i Björken på fredagskvällen. Men fisket gick trögt det enda som var intresserad av min soft 4-play var en liten gädda på ca 0,5 kg. 

Så på lördagen bestämmde jag mig för att för att gå på Uffes tips, och det visade sig ge resultat! 

Grymt abborrfiske!!

Jag och Malin hittade på en risvål i Saxen och bestämmde oss för att prova meta lite. Har aldrig sett abborrar hugga på de sättet! Det räckte att du släppte ner en tom krok så fick du fisk! Dock så var det mest småfisk så jag provade kasta istället och det kav bättre resultat. De högg på ca 80% av alla våra kasst och då stod vi där ett bra tag och nötte! När Malins mamma (Eva) skickade meddelande om att dom skulle tända grillen så hade vi tappat räkningne på hur många abborrar vi fått! Men det var i alla fall 6st som var över 2hg, den största var på 3,5hg och den drog jag på en popper av märket CWC, tror den heter pike pop. 

På vägen tillbaka till stugan så åket vi förbi några fina vassar och jag var tvungen att prova samma popper där vilket relulterade i 2st kilos gäddor. 


Men det är helt klart det galna abborrfisket som jag kommer minnas från denna helg! 

Det är verkligen sässong för att kroka stora abborrar nu. En vän till mig (Sami Alvandi) Drog en abborre på 1,8 kg för ungefär en vecka sen. Det är i alla fall den största abborre jag sett nån gång.

//Anton


 

3,5hg

 

Malin krokade sina abborrar på lite anorlunda sätt, men alla sätt är bra utom dom dåliga!

 

Hinken räckte inte till..

 

0,5 kg soft 4-play

 

1kg pike pop

för den som inte har provat fiska med popper så måste jag verkligen rekomendera det, Enligt mig den bästa fiskemetoden på sommaren!

 

1kg pike pop

 

Mongo


 


Samis abborre 1,8 kg!


#Sommar #Abborre #Fiske #Sommarstuga #Båt


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar


  Dagen D är äntligen här. Nu har vi lämnat vårt vackra Dalarna för att besöka helt andra fiskevatten. En biltur på 114 mil ska ta oss till Ritsem och därifrån vidare ca 3 mil med helikopter till den norrländska urskogen och samemarken Sårgåjá...

Årets premiärfiske efter öring blev minst sagt lyckat! Det blev totalt 4 st och storleken kan man inte klaga på! Jag och Kalle drog tillsammans 3 stycken identiska på 1,2 kg och så drog far en på strax över 2 kg. //Anton ...

Årets försa storgädda för min del resulterade i nytt personbästa.  En ganska slö maddam som tyckte att min savage gear trout såg god ut.  //Anton   9,5kg ...

      En helt okej dag med totalt 3 gäddor.  6,5kg3,0kgca 1kg // Anton & Nicklas ...


     En varm och solig dag på sjön, perfekt för pimpeltävling som gick riktigt bra. Det slutade med vinst för mig och med en abborre på 0.954 g så är jag nöjd! :) / ante   va   ...

Ovido - Quiz & Flashcards